V úterý 18. prosince 2018 jsem byl na koncertě v Koncertním sále Pražské konzervatoře. Na koncerty chodím často, takže to by nebylo nic divného. Já jsem byl ale na koncertě, kde se hrál Koncert D dur pro flétnu a orchestr Viléma Blodka. To už je pro flétnisty jistě zajímavější informace. Bylo to v rámci Dnů Bohuslava Martinů. Sólový part hrála Sylvie Schelingerová. Sylvii znám osobně už dost dlouho. Studovala (a stále ještě studuje, teď ale hru na barokní příčnou flétnu) na Pražské konzervatoři. O to víc jsem byl zvědavý na její výkon, protože jsem ji dlouho na moderní flétnu hrát neslyšel. Nejsem hudební kritik, takže ode mne jistě neočekáváte nějakou zevrubnou informaci o celém koncertě, kde se hrála kromě Blodkova Koncertu pro flétnu ještě symfonická báseň A. Dvořáka Vodník, Instrumentální mše V. Riedlbaucha a Koncert pro housle, klavír a orchestr B. Martinů. Severočeskou filharmonii Teplice dirigoval Petr Vronský. Zaměřím se pouze na to, čemu rozumím. Jak ale začít. A tu jsem si vzpomněl na Interpretační seminář, který učím na PK. Je to předmět, kde se rozebírají výkony studentů, kteří mají za povinnost jednou za pololetí před svými kolegy na semináři zahrát. Když nevědí jak do toho, pomáhám jim otázkami. Např.: „Jaká byla intonace? Co dynamika? Jaká byla zvuková vyrovnanost sólového nástroje s klavírem?“ etc. Na to jsem si tedy vzpomněl a hned jsem si také odpověděl.
První, co každého flétnistu napadne, je zvuková vyváženost flétny a orchestru. Moje odpověď je: „Ano, Sylvie byla dostatečně slyšet, i když Koncertní sál PK není akusticky zrovna nejlepší.“  Na další otázku, zda ladila, odpovídám stejně: “Ladila výborně.“ Zvuk byl vyrovnaný ve všech polohách a orchestr ji téměř nikde nekryl. Tempa byla vyvážená, technicky sólistka skladbu zvládla výborně. Celkový dojem-nic mě na výkonu sólistky nerušilo.
O pauze jsem šel Sylvii pogratulovat, potkal jsem tam i jejího současného pedagoga a mého kolegu (a předsedu ČFA!) Jana Ostrého. Byl zjevně spokojen. A hned mi povídá: „To je sice fajn jak dnes zahrála, ale nic to není proti rychlému záskoku v České filharmonii. Zeptal jsem se tedy Sylvie, co mi k tomu může říci, a tady je odpověď: „Tomu bych sama ani nevěřila… V pátek večer (14.12. 2018) mi volala sóloflétnistka ČF Andrea Rysová a prosila mne, zda bych místo ní nemohla odehrát poslední koncert s Giovannim Antoninim, se kterým už stejný program hráli ve čtvrtek a v pátek. Bohužel měla zdravotní komplikace a věděla, že další den už by to neodehrála. Tak jsem si ve 21:30 vyzvedla noty a druhý den koncert odehrála v 15 hodin beze zkoušky. Bylo to opravdu narychlo, navíc jsem ještě v sobotu dopoledne měla první zkoušku v Teplicích na úterní koncert se Severočeskou filharmonií Teplice, s níž jsem zkoušela Blodkův Koncert, a pak rychle jela do Rudolfina. Ale stihla jsem ještě 30 min “soukromou” zkoušku se samotným Antoninim a Petrem Veverkou, který hrál 2. flétnu a skvěle mě podržel. Koncert jsem nakonec zvládla a hrozně si ho užila a vzpomněla si na ty dva krásné roky, které jsem s Českou filharmonií zažila. Z takových momentů se člověk naučí nejvíc, asi kdybych se na takový koncert připravovala třeba týden dopředu, tak bych ho nezahrála tak jako v sobotu. Kdo ví…“
Dodejme ještě, že na sobotním koncertě zazněly skladby F. Schuberta (Předehra C dur op. 170), Mozartova Symfonie č. 38 D dur („Pražská“) a Symfonie č. 101 D dur („Hodiny“) J. Haydna. Českou filharmonii dirigoval dnes už legendární zakladatel barokního souboru Il Giardino Amonico Giovanni Antonini.

ML

Sylvie Schelingerová

vystudovala Pražskou konzervatoř ve třídě Jana Ostrého, u kterého v současnosti studuje na Ostravské univerzitě. Během svého studia se zúčastnila stáží na Universität für Musik und darstellende Kunst ve Vídni ve třídě profesora Hansgeorga Schmeisera a na Hochschule für Musik Würzburg ve třídě Christiny Fassbender. V roce 2012 byla vybrána do třídy Philippa Bernolda na prestižní Académie musicale de Villecroze a v roce 2013 a 2014 na Musikakademie v Lichtenštejnsku.
Úspěšně se zúčastnila několika soutěží; získala 1. cenu na Mezinárodní interpretační soutěži ve Wroclawi, zvítězila i na Mezinárodní flétnové soutěži Flautiada v Bratislavě a v roce 2016 obrdžela 2. cenu na Soutěži Nadace Bohuslava Martinů.
V sezóně 2016/2017 a 2017/2018 byla členkou orchestrální akademie České filharmonie a zároveň orchestru PKF-Prague Philharmonia. V současnosti je členkou Haydn Ensemble.