Konkurz na místo 2. flétny s povinností pikoly do Státní opery Praha se konal 30. března 2022. Položil jsem několik otázek vítězce tohoto klání Lence Schichové. Doslova mě zaskočila rychlostí její reakce (za což jí děkuji). A tady jsou její odpovědi.

Kdy a kde se konkurz odehrával a na jakou pozici (místo) byl vypsán?
Konkurz do orchestru Státní opery se konal 30. března 2022 v budově Státní opery v Praze. Byl vypsaný do skupiny fléten a zaměřený především na střídání flétny a pikoly. Moje pozice tedy bude 2. flétna s povinností pikoly.

Kolik flétnistů bylo přihlášeno a kolik jich nakonec přišlo? Jak konkurz probíhal?Přihlášeno bylo 31 uchazečů, 6 z nich se na poslední chvíli omluvilo. Celkem nás tedy přišlo 25. Konkurz byl dvoukolový. Jak je již zvykem, první kolo anonymní „za plentou,“ druhé již veřejné. V prvním kole byl vyžadován Koncert G dur W. A. Mozarta (pouze 1. věta), pikolový Koncert a moll A. Vivaldiho (pouze 2. věta) a čtyři orchestrální party (G. Bizet: Carmen + G. Verdi: Aida – flétna, A. Dvořák: Rusalka + G. Bizet: Carmen – pikola). Pořadí skladeb bylo dané, uchazeči tedy museli střídat flétnu s pikolou jak u přednesových skladeb, tak i u orchestrálních partů.
Do druhého kola nás postoupilo 7. Hrál se zbytek partů v předem určeném pořadí (P. I. Čajkovskij: Spící krasavice, G. Bizet: Carmen, G. Verdi: Aida a Mackbeth, G. Puccini: Turandot a K. Weill: Sedm smrtelných hříchů).

Kdo byl v porotě?
V porotě byla celá flétnová skupina, dále vždy zástupce z každé nástrojové skupiny a místo šéfdirigenta byl u konkurzu přítomen dirigent Richard Hein.

Jak se Vám hrálo?
Pokud bych měla shrnout své pocity, hrálo se mi u konkurzu dobře. První kolo bylo z mé strany trochu rozpačitější, ale i to jsem nakonec ustála. Druhé kolo bylo pro mě překvapení, protože se mi hrálo velice dobře. Dokonce si troufnu říct, že se mi u konkurzu nikdy lépe nehrálo. O čemž vypovídá i výsledek. Tréma se samozřejmě dostavila, ale spíše po dobu přípravy před samotným výkonem. Jelikož jsem v prvním kole hrála třetí od konce, musela jsem zvládnout skoro 3hodinové čekání, což opravdu není nic příjemného. Ale v momentě příchodu do sálu se v obou dvou kolech tréma vypařila. Doteď je mi záhadou, kde se ve mně ta síla vzala…
Střídání flétny a pikoly mi nevadilo, vždy jsem cvičila s vidinou toho, že mě to u konkurzu čeká. Proto jsem během každého cvičení před konkurzem nástroje vždy několikrát vystřídala.

Jaké máte dosavadní orchestrální zkušenosti?
Orchestrální zkušenosti mám poměrně velké. 3 roky jsem působila v akademii PKF-Prague Philharmonia, a od té doby jsem pravidelně vypomáhala snad ve všech pražských orchestrech. Dále pak v Pardubicích, Teplicích, Hradci Králové a Ústí nad Labem. Také jsem již několik let zvaná do Prague Royal Philharmonic pod taktovkou M. F. Heika. Není to těleso se stálým obsazením a někdo by ho mohl nazvat „kšeftařským“ orchestrem, ale jelikož jsou do orchestru obsazováni přední čeští interpreti ze všech pražských orchestrů, kvalita je velice vysoká. I tam jsem tedy nabyla velké zkušenosti.

Jak toto vítězství změní Váš profesní život?
Udělat konkurz do Státní opery byl můj velký sen, a proto si myslím, že mi to změní život hodně. I tak se ale chystám nadále věnovat pedagogické činnosti na ZUŠ Charlotty Masarykové. Učit děti na flétnu mě baví a po 10- ti letech jsem si již vybudovala třídu s velice šikovnými žáky, ke kterým mám i osobní vztah.
Těším se na nastudování nových operních děl a baletů. Věřím, že moje nadšení nezmizí. Pro přípravu jsem udělala naprosté maximum, což teď zpětně vidím jako nejdůležitější předpoklad k vítězství v konkurzu a uvědomuji si, že v minulých letech tomu tak u mé přípravy ne vždy bylo. Ale důležité je nevzdávat se a počkat si až se sen stane skutečností.

Lenko, děkuji za rozhovor a přeji, ať Vám Vaše nadšení dlouho vydrží.
ML


 

Lenka Schichová

se věnuje hře na flétnu již od útlého věku. Svoji hru zdokonalovala během studia v hudebních třídách Gymnázia Jana Nerudy, později na Pražské konzervatoři a na Ostravské univerzitě pod vedením Jana Ostrého. V rámci studia se jí naskytla možnost roční stáže na Escola Superior de Música de Catalunya (Barcelona, Španělsko), kde převzala zkušenosti od Vicense Pratse, sólo flétnisty Orchestre de Paris.

Roku 2011 získala 3. cenu na mezinárodní soutěži Flautiada (Bratislava, Slovensko), v roce 2014 se dostala do finále mezinárodní soutěže Stichting nationaal fluitconcours (Ittervoort, Holandsko) a v roce 2015 byla vybrána jako jedna ze tří českých kandidátů k účasti v soutěži Pražského jara. Od roku 2004 pravidelně navštěvuje mistrovské kurzy sólové i komorní hry, kde měla možnost zlepšit svoji hru a získat inspiraci u předních světových flétnistů, jakými jsou Philippe Bernold, Benoit Fromanger, Vicens Prats, Hansgeorg Schmeiser, Sandrine François nebo Philippe Boucly. Tyto nabyté zkušenosti v současné době předává svým žákům na ZUŠ Charlotty Masarykové v Praze.