Na podzim minulého roku jsem se zúčastnila on-line kurzu Improvizace na dechové nástroje, který vedla Martina Komínková. Martina se věnuje především zobcové flétně, ale jak již z názvu vyplývá, kurz byl určen pro dechové nástroje.  S on-line kurzy Martiny Komínkové jsem měla skvělou zkušenost z covidového období a tak jsem se s radostí přihlásila i do tohoto improvizačního kurzu. A udělala jsem dobře, kurz mi přinesl mnoho inspirace, podnětů nejen pro výuku, ale i pro mě osobně, například využití looperu a live electronics bylo pro mě opravdovou novinkou. Během osmi týdnů jsme vyzkoušeli historickou improvizaci, využití moderních technik, grafickou notaci, nahlédli jsme do jazzové improvizace v bonusové lekci s flétnistkou Petrou Klementovou a mnoho dalšího.  Navíc jsem v  on-line prostředí potkala mnoho nadšených muzikantů ochotných sdílet své poznatky a právě atmosféra na zoom – setkáních byla velmi příjemná a vstřícná.
Musím se přiznat, že před covidem bych o nějakém on-line kurzu ani neuvažovala, ale po těchto zkušenostech vidím mnoho pozitiv – k lekcím se mohu vracet zpětně, úspora času, odpadá někdy náročné cestování, setkání s lidmi z více vzdálených míst … Samozřejmě, živé setkání nic nenahradí, ale možná i na to dojde – v plánu je setkání o letních prázdninách s živou improvizací. Tak to je můj úvod, tedy od Markéty Pivovarčíkové. Více už přímo od Martiny.

Improvizování a tvoření hudby bez not mám opravdu moc ráda. A upřímně řečeno svoji dráhu profesionální flétnistky a moje každodenní působení pedagoga si bez toho nedokážu skoro představit. Dobře si však uvědomuji, že převážná většina klasicky vzdělaných hudebníků, to má právě naopak. Pokud tedy patříte do této druhé skupiny, mohu vás uklidnit, je to v pořádku. Pokud budete chtít, nikdy není pozdě to změnit. Možná, že právě tento článek bude tím, co vám pomůže změnit váš pohled na improvizaci. A třeba později se ze zvědavosti přihlásíte na nějaký improvizační workshop anebo delší online kurz, (můj bude opět probíhat od října do prosince tohoto roku). Už přes rok pořádám online kurzy, kterých se účastní převážně učitelé dechových nástrojů, kteří mají v úvazku také výuku zobcové flétny. A proměna, kterou zažívají během kurzu oni sami, anebo i jejich žáci je obrovská, mnohem větší, než bych si dokázala představit.

Mám radost, když se dozvím takové věci jako třeba zážitky s žáky, kteří díky improvizaci získali potřebné sebevědomí. Kupodivu právě u méně nadaných žáků hra bez not působí přímo zázraky. Tam, kde mají tito žáci problémy s převedením hudebního zápisu a často bojují s mnoha věcmi, improvizovat za pomocí pentatoniky a na harmonickém základu dokážou poměrně rychle a snadno a neskrývají svoji radost. „Já konečně něco zahrála“, tak se vyjádřila jedna žačka a hned chtěla natočit i video, aby to mohla předvést rodičům. Mohla bych uvést mnoho dalších příkladů, kdy i během pár lekcí došli kurzisté k překvapivým zjištěním, že na to mají. Nadšení, radost, nová chuť do učení a motivace objevovat v hudbě hravost a nové cesty. Tyto reakce se objevují a opakují asi nejvíce. Přála bych to zažít každému učiteli. Pokud sami dennodenně dáváme, potřebujeme čas od času také načerpat.

A tak i v tomto článku je mým záměrem vás inspirovat a motivovat, abyste opustili tzv. jistoty a sami začali zkoušet hrát bez not. Je to větší zábava, než by se mohlo zdát. Samozřejmě, že je potřeba vědět, jak na to a já vám dám hned několik tipů, kde najít základní informace.

Zkusím tady také zbořit aspoň nějaké mýty, které o improvizaci kolují, a navíc bych vám ráda pomohla zbavit se zbytečných obav.  Strach je právě tím, co nás může blokovat. Můžeme hned zkraje zatočit s tímto největším strašákem, a to celkem jednoduše. Bojíte se, že budete dělat chyby? V improvizaci přece nelze udělat skutečně chybu, můžete zahrát noty, které se hodí více anebo méně. Záleží samozřejmě na stylu, v jakém improvizujeme. A teď je tu další věc. Taky si myslíte, že improvizace je jen pro vyvolené, kteří se s darem improvizovat narodili? Pravda je ta, že improvizaci se naučíte prostě tím, že to budete zkoušet a nevzdáte to hned. Mimochodem, právě jsem zmínila jedno z 8 pravidel improvizace autora M. Mauteho z knihy Blockflöte und Improvisation, o které tady budu ještě psát. Možná vás také odradil další mýtus, který tvrdí: Improvizace je hra bez přípravy. Každý hudebník vám řekne, že pokud má na koncertě improvizovat, dobře si rozmyslí a připraví si vše potřebné, aby mohl předvést zdařilý výkon. Častokrát mnohem více, než když hraje z not.

A teď už něco praktického. Hned po dočtení článku můžete vyzkoušet úplně snadné cvičení na jednom či dvou tónech. Můžete pracovat s rytmem, dynamikou, druhem nasazení a taky náladou. Vždy si předem řekněte, s jakým parametrem chcete pracovat. Hned dalším krokem může být cvičení za pomocí pěti tónů neboli pentatoniky, k tomu opět zvolte tempo, náladu a jiné. Čím jasnější zadání je, tím lépe znáte hranice, ve kterých se můžete volně pohybovat a tvořit svoji hudbu. Pokud hledáte teoretickou i praktickou učebnici, doporučím od M. Mauteho jeho Blockflöte und Improvisation. Podtitul je formy a styly v průběhu století. Kniha prochází jednotlivá období od středověku, renesance, baroka až do současnosti, včetně grafické notace či jazzu. Zkrátka všechny styly, kde zobcová flétna měla a má své místo a kde se v hojné míře uplatnila improvizace. Tato učebnice může dle mého názoru inspirovat i hráče na ostatní nástroje. A pokud se nechcete učit sami, ale využít mojí podpory, ozvěte se mi, moc ráda vás uvidím na svých kurzech. Protože to, co mě opravdu baví, je dělit se o to, co jsem sama mohla získat během své více než 20leté praxe. Hudba je pro mě hlavně o sdílení radosti, prožitku a taky o jedinečnosti každého hráče. Na závěr vám chci popřát, aby i vás hudba těšila a naplňovala stále. Improvizace a tvoření k tomu může hodně přispět.

Martina Komínková

„Jsem profesionální hráčka a lektorka hry na zobcové flétny. Baví mě vytvářet vlastní a originální projekty, věnuji se také improvizaci a vlastní tvorbě.
Studium zobcové flétny v zahraničí a se špičkovými profesory, byla pro mne jedinečnou zkušeností, ze které stále čerpám a s radostí předávám dalším.
Flétnu učím přes 20 let na ZUŠ a přes 10 let na brněnské konzervatoři. Od roku 2021 pořádám kurzy online, ve kterých se můžete naučit nejen techniku hry, improvizovat, ale hlavně načerpat novou motivaci, aby vás hraní či učení bavilo.“