Kdo by si v minulosti pomyslil, že bude možné učit hudbu „přes počítač“ a že budeme za tuto možnost dokonce vděčni! S jarní vlnou koronaviru a prvním „lockdownem“, kdy byla společnost vyděšená a svým způsobem i šokovaná veškerým děním, se hledaly (často obtížně a pomalu) způsoby, jak pokračovat ve výuce hry na hudební nástroje. Hodně záleželo na kreativitě jednotlivých učitelů, na technických možnostech (jak učitelů, tak žáků), na ochotě přijmout něco nového (byť ne ideálního) a přizpůsobit se situaci.

A tak jsme se všichni stali odborníky na online komunikaci, zvládali jsme – do té doby často nepříliš využité – možnosti WhatsAppu, Viberu, Messengeru, Skypu, pro kolektivní výuky vypluly na povrch „Teamsy“ a „Meety“…zkrátka poskytovatelé internetu a komunikačních aplikací si mnuli ruce. Mnoho z nás si naopak rvalo vlasy, neboť bylo jen težko odhadnutelné, zda ty „díry“ ve stupnici ukazují na slabou wifi či slabou přípravu žáka ( a naše nároky na kvalitu tónu byly předem prohraným soubojem). Notové materiály přes email zasílané, často nedošly do místa určení („…pančelko, já žádný mail nedostal!“  „…no něco přišlo, ale nejde to vytisknout“), zkrátka zkouška trpělivosti, při které nakonec už šlo hlavně o to, aby se žáček neodhlásil.

Koncem května jsme si houfně oddechli, vděčně se vrátili k výuce „Face to Face“ a užívali si dvojnásobného efektu výuky při polovině vydané energie. A věřili, že ta „online-kapitola“ je navždy za námi. Opak byl pravdou. Opět si rveme vlasy u monitoru počítače, opět vydáváme x-násobné množství energie do výuky a její přípravy, aby výsledek byl chabě uspokojivý…snad jen že nástup této podzimní vlny online výuky byl rychlejší a méně chaotický než na jaře. Už to zkrátka – ač neradi – umíme! Oživili jsme jarní složky naskenovaných not a zase je vesele posíláme, rodiče je dětem neúnavně tisknou a my věříme, že za ty díry ve stupnici mohou jen a pouze výpadky internetu! 😀

A na tomto místě se ptám (a trochu se divím, proč se neptal někdo už na jaře): milí kolegové, jak zvládáte online výuku? Co se vám osvědčilo a co ne? Vyučujete raději přes nahrávky nebo „naživo“? Jak řešíte absenci doprovodů? Těch otázek (a odpovědí na ně) je jistě spousta a já si myslím, že i právě pro toto máme web ČFA! Můžeme si vzájemně pomoci, poradit, podpořit se. Nikdo tuhle situaci nechtěl, ale všichni se s ní musíme vypořádat. Pojďme si tedy společně pomoci. Často stačí, že člověk ví, že v tom není sám a že stejné problémy řeší i mnoho dalších z nás!

Kamila Cretan, Západočeský symfonický orchestr Mariánské Lázně, ZUŠ Aš