Tímto příspěvkem otevíráme sérii článků o nedávno skončené mezinárodní flétnové soutěži PJ 2019. Chceme se věnovat této významné flétnové události z mnoha úhlů pohledu. Prvním, koho jsme oslovili, je flétnista, hudební skladatel a také člen ČFA Jaroslav Pelikán. Autor povinné skladby. Tady jsou jeho odpovědi na šest otázek, které se týkaly provedení jeho skladby ve druhém kole soutěže.

Kolikrát jsi svou skladbu na soutěži slyšel?
Skladbu jsem slyšel naživo 11x, a tu korejskou flétnistku, která nakonec vyhrála, jsem slyšel až v noci z počítače (musel jsem z Majakovského sálu na chvíli odejít).

Byl nějaký větší rozdíl mezi našimi a zahraničními soutěžícími?
Rozdíl v tom, že české hráčky hrály skladbu se „svou“ korepetitorkou a měly to po stránce souhry připravenější. Flétnisticky se mi někteří zahraniční hráči zdáli přesvědčivější, a to zejména energičností a svobodou projevu, které tato skladba vyžaduje.

Kdo Tě nejvíc zaujal a čím?
Na toto je těžké odpovědět, protože jsem zaznamenal několik výjimečných výkonů, kdy každý z nich zaujal něčím jiným. Asi nejkvalitnějším provedením mé skladby se podle mě vyznamenala Livia Duleba z Maďarska. Zaujala mě také Rute Fernandes z Portugalska (ta zejména po stránce zvukové). Nádherně energicky dílo zahrála i vítězka soutěže Chaeyeon You z Koreje, ale také Anička Talácková se s technickými obtížnostmi poprala skvěle

Hovořil jsi s některými interprety?
Mluvil jsem se Sylvií Schelingerovou a Rute Fernandes. S Rute zejména proto, že jsem se chtěl potrénovat v portugalštině, kterou díky svému pobytu v Brazílii sice ovládám, ale poslední dobou dost zapomínám… Také jsem o své skladbě mluvil se členy poroty. Vlastně to všichni pochválili. Šťasten jsem byl zejména z blahopřání, kterého se mi dostalo od A. Adorjána.

Kdybys ji psal znovu, napsal bys ji jinak? (myslím např. na formu skladby…)
Skladbu bych asi jinak nepsal-zvolená forma variací mi na soutěž připadá vhodná. Snad bych sám sobě vytknul, že kromě flétny je ve skladbě obtížný také klavír, což z praktických důvodů (např. při využití ve školách) není nejvýhodnější.

Překvapil Tě někdo svým přístupem?
Nemůžu říct, že by mě někdo zvlášť překvapil. Pro mě bylo všech 12 soutěžních výkonů (mluvím o provedení mé skladby) plně akceptovatelných. Samozřejmě se leccos přihodilo, ale úroveň všech byla velmi vysoká.

Za odpovědi, Jaroslave, děkuji. ML