Podrobnosti k jedné mezinárodní soutěži

„Tak jsem získala 3. cenu,“ oznámila mi SMSkou do Francie moje studentka Nikola Řezníčková, mimochodem členka České flétnové asociace. Odpověděl jsem jí: „No, Niki, čekal jsem, že to vyhraješ. Ale i ta 3. cena je dobrá…“ A potom už jsem popustil uzdu své radosti a chválil a gratuloval a nadšeně vyjadřoval své opojení jejím úspěchem. Tedy naším úspěchem.

Začalo to někdy v dubnu či květnu 2017. Přijela za mnou s maminkou, že by chtěla studovat na Pražské konzervatoři (PK). To mě pochopitelně potěšilo. Do přijímacích zkoušek v lednu 2018 za mnou byly ještě asi 3x. Zkoušky udělala a od září 2018 už byla studentkou PK. Měla za sebou zkušenosti ze sportovního plavání a chuť soutěžit. Maminka mi řekla, že Niki je (za určitých okolností) typ šampiónky. Jenže maminky toho namluví… Nicméně, tato maminka měla pravdu. Ale ty „určitě okolnosti“ jsem hledal skoro 5 let…

Když jsem se 11. dubna tohoto roku vrátil po dvouměsíční pauze (operace pravého kolena) do školy, Niki mi sdělila, že by si ráda vyzkoušela zahraniční soutěž. Moc jsem se tím nezabýval, ale nebyl jsem proti. Ať si to děvče zkusí. Při výběru repertoáru pro 1. kolo jsem sáhl k osvědčené metodě; něco co už hrála, a něco nového. Protože romantismus jí stále přitahoval (a přitahuje), svolil jsem se skladbami z tohoto období. Fantazii G. Hüe jsme spolu dělali už před lety, ale Andante Pastoral et Scherzettino P. Taffanela jsem slyšel asi 2x před svým nástupem na operaci.

Měli jsme před sebou tedy tři korepetice. Dvě nám bohužel odpadly, protože 1. a 8. května byly státní svátky. „Do 17. května to musím poslat,“ řekla mi Niki. Natáčení jsme tedy naplánovali na pondělí 15. května. Videonahrávka musela být natočená jako celek, bez pauzy. Natočili jsme to 3x, Niki se rozhodla poslat tam nahrávku č. 2 a já i naše paní klavíristka Silvie Ježková (díky, Silvie!) jsme jí to schválili. Ukázalo se však, že termín odeslání není 17., ale 15. května do půlnoci. Tak si Niki musela pospíšit. Ale zvládla to! A už za dva-tři dny mi radostně oznámila, že ji vybrali do druhého kola. A máš to! Výběr nového repertoáru, závěrečné zkoušky, nový korepetitor (paní Silvie byla v době konání 2. kola 7. července na předem domluvených kurzech). A do toho týdenní nemoc Niki. Už jsem to chtěl vzdát, ale Niki byla proti. Rozumové argumenty nezabíraly. Marně jsem jí vysvětloval, že klavírní part Undiny C. Reineckeho jen tak někdo nezahraje a Tango etuda č. 3. A. Piazzolly má také své záludy, že celý repertoár musí hrát zpaměti a času je málo, že zatím nemáme nikoho na doprovod tak náročné skladby… Niki nepovolila a já pochopil, že závěr tohoto školního roku bude náročný. Přes paní Silvii jsem oslovil klavíristu (studenta HAMU) Pavola Praženicu, a ten kupodivu souhlasil. Po odložených závěrečných zkouškách, které mimochodem nedopadly moc dobře, jsme měli hodiny téměř každý den. Niki jsem upozornil, že do konce června mi musí zahrát celý program 2. kola vcelku a zpaměti. Jinak jí svůj souhlas nedám. V pátek 30. června jsme měli poslední hodinu a já stál před zásadním rozhodnutím; pustit, či nepustit… Poslední větu z Undiny totiž Niki zpaměti ještě neuměla!

P. S. Protože ani já jsem bohužel s Niki do Bruselu nemohl jet (měl jsem už naplánovanou cestu do Francie), poslal jsem jí den před soutěží dotaz, jak proběhla zkouška v sále Sint-Jan Berchmanscollege.

Tady je její odpověď:

Dobrý den, pane profesore, 

zkouška proběhla docela dobře, budeme hrát v nějaké kapli, takže velká ozvěna. Myslím, že první tři věty byly docela v pořádku, ta čtvrtá trochu horší, ale do zítřka to dokážu ještě srovnat.

Hezký den,
Nikola

Nikola Řezníčková

Základní informace:

  • Soutěž se jmenuje International Competition Music Academy Forte.
  • 1. kolo proběhlo formou videonahrávky, deadline do 15. května 2023 do půlnoci.
  • 2. kolo se odehrálo v Bruselu v Sint-Jan Berchmanscollege 8. července 2023.
  • Do druhého kola mohlo postoupit pouze 80 účastníků, a to ze všech nástrojových skupin (tedy klavír, smyčcové nástroje a příčná flétna).
  • V porotě byli Jing Han a Magdalena Płociennik (housle), Steven Caeyers (violoncello) a Barbara Ferraz (flétna).
  • Soutěž organizovala Nataliya Chepurenko, která pochází z Ukrajiny. Celá soutěž tedy byla v duchu podpory tohoto státu.

Krátké interview s Nikolou Řezníčkovou

ML: Co Tě vedlo k tomu, že ses chtěla zúčastnit mezinárodní soutěže?
NŘ: Chtěla jsem si vyzkoušet, jaké to je zahrát si v cizině, zjistit, čím se naše a zahraniční soutěže liší.

ML: Podle čeho sis vybrala právě tuto soutěž?
NŘ: Tuto soutěž jsem si vybrala hlavně kvůli místu. Líbila se mi představa, že si zahraji v hlavním městě Evropy.“

ML: Jaké byly podmínky soutěže?
NŘ: 1. kolo proběhlo formou videonahrávky, ve 2. kole musela být jedna virtuózní etuda a rozsáhlejší skladba, obojí dle vlastního výběru. Časový limit pro moji kategorii byl 20-22 minut, vše zpaměti.

ML: A kam se chystáš, příště, Niki?
NŘ: Příště bych se chtěla zúčastnit ryze flétnové zahraniční soutěže. Kde to ale bude, to ještě nevím. Doufám, že mi poradíte…

ML