Na semináři 11. května 2024 ve Vysokém Mýtě zazní všech 12 Fantazií pro sólovou flétnu G. Ph. Telemanna, říká v rozhovoru Marta Kratochvílová.

Marta Kratochvílová a renesanční příčná flétna

ML: Jste vyhledávanou interpretkou na historické příčné flétny. Mohla byste nám šíři svého záběru přiblížit?

MK: Letošní rok mi bude velikou ctí a potěšením koncertovat s několika projekty nejen u nás, v Evropě (Španělsko, Francie, Belgie, Německo, Polsko, Chorvatsko, ad.), ale také v Jižní Koreji, v Argentině a v Chile (www.plaisirsdemusique.org).

Zároveň pravidelně vyučuji na kurzech interpretace staré hudby v Kuníně (www.lute.cz/musacad) a ve Francii (le-masque.com), letos mimořádně i v zámoří.

ML: Kdo/co Vás přivedlo ke specializaci na historické příčné flétny?

MK: Ve Francii, konkrétně ve Strasbourgu, kam jsem přijela studovat moderní příčnou flétnu, jsem úplně propadla barokním a renesančním příčným flétnám.

Mohou za to úžasní lektoři, kolegové, muzikanti, široké koncertní možnosti a pedagogická praxe- zkrátka osud.

ML: Až do roku 2010 jste intenzivně působila jako hráčka na barokní a renesanční flétny ve Francii. Jak Vás to hudebně „poznamenalo“?

MK: Měla jsem obrovské štěstí studovat a pracovat se skvělými hudebními profesionály, muzikanty tělem i duší. S odstupem času jsem pochopila nakolik je důležitý svobodný autentický hudební projev, samozřejmě v rámci dodržování konkrétních pravidel.

ML: V současnosti žijete v České republice a pravidelně koncertujete po celé Evropě. Je nějaký zásadní rozdíl ve vnímání historické interpretace hudby u nás a v cizině?

MK: Myslím, že i když se třeba ve Francii na staré nástroje běžné učí a hraje, také u nás se citlivé vnímání autentické interpretace hudby velmi rychle posouvá. A to hlavně díky vytrvalým hráčům a pedagogům.

ML: Řekněte nám něco o Telemannii, tedy o projektu přidat basovou linku k Telemannovým sólovým fantaziím pro barokní traverso. Čí to byl nápad?

MK: Byl to můj nápad (vždycky jsem u Telemannových fantazií pracovala s vnitřní představou dvou hlasů). A Marian Friedl tuto myšlenku originálně zpracoval.

ML: Jaké máte ohlasy na Telemannii? Uváděli jste někdy tento projekt v cizině?

MK: Od začátku má Telemannia velmi pozitivní ohlasy. Vlastně díky četným provedením na koncertech a kladným ohlasům publika jsme se rozhodli Telemannii loni zdokumentovat na stejnojmenném albu. Projekt jsme uvedli také ve Francii a Německu.

ML: Kromě hráčských aktivit také učíte. Jak se promítají Vaše hráčské zkušenosti do výuky?

MK: Snažím se přenášet nadšení a radost z hudby, určitě vycházím z vlastní praxe. Ale nejvíc stejně záleží na motivaci, píli a vůli každého žáka.

ML: Na co se mají zájemci o Váš seminář (Telemanii) 11. května 2024 těšit?

MK: S Marianem Friedlem zahrajeme postupně všechny Telemannovy Fantazie. Budou je tedy moci porovnat s originálem a udělat si vlastní názor na naši „úpravu“. Předpokládám, že se na toto téma rozvine smysluplná debata. Hovořit budu také o zdobení v jednotlivých Fantaziích. Zájemci si mohou připravit konkrétní otázky, které ráda zodpovím a názorně předvedu.

Já sama se těším na vlastní masterclass. Věřím, že se najde dost zájemců, kteří si přinesou nástroje a zahrají některou fantazii (či její část). K tomu by mělo naše setkání vést; osvojit si v praxi své teoretické znalosti.

ML: Děkuji za rozhovor, paní Marto. A přeji úspěšné turné po Jižní Koreji.