Vážení a milí přátelé, flétnisté a příznivci příčné flétny,

v sobotu 29. března 2025 se uskuteční masterclass, na který jsem mnohé z vás osobně pozval (více zde a facebooku ČFA). Pokusil jsem se zformulovat své dlouholeté pedagogické zkušenosti z Pražské konzervatoře (PK) a ZUŠ Popelka. Nezastírám, že jsem se inspiroval svým dlouholetým přítelem a kolegou na PK Františkem Malotínem. Na rozdíl od něho se ale nechystám své pedagogické znalosti a zkušenosti vydat tiskem. Připadá mi to (v dnešní době) zbytečné. Na internetu najdete mnoho návodů a doporučení, jak správně a dobře hrát na příčnou flétnu. Myslím, že bych jen opakoval to, co už bylo napsané. Nicméně ve své dlouholeté pedagogické činnosti jsem narazil na určitá „axiomata“ (nezpochybnitelná a neměnná pravidla). Došel jsem k závěru, že žádná flétnová škola není „dokonalá“. Zároveň ale v každé (nebo skoro v každé) je něco, co platí obecně a univerzálně. Pokusil jsem se tedy vzít si z každého podnětu to, co má podle mne trvalou platnost. Co pomáhalo a pomáhá v každé době.

Seznámil jsem se podrobně s historickými návody jak hrát na příčnou flétnu (J. M. Hotteterre, J. J. Quantz, Taffanel-Gaubert, M. Moyse…). Studoval jsem i různé flétnové školy a ryze teoretické spisy. Ty hlavní „flétnové proudy“ šly hlavně z Německa a Francie. Trochu kuriózní je, že radikální flétnová reforma Th. Böhm se okamžitě ujala ve Francii! Zatímco v německy mluvících zemích (tedy i u nás) to šlo hodně ztuha.

Ale už dost „povídání“, vracím se k meritu věci. Zmínil jsem F. Malotína, a ten vždy říkal, že i teorie má mít „praktický“ dopad. Snažil jsem se tím řídit a nehodlám na tom nic měnit!

Dostal jsem už více dotazů a podnětů (ohledně mého masterclassu), na které chci reagovat. Byl bych rád, aby všichni věděli, „do čeho jdou“.

Podrobnější náplň masterclassu:

V úvodu vám zahrajeme s mým studentem z PK Ondřejem Macourkem.
Představím vám fyzioterapeutku Mgr. Karolínu Rychetskou.
Ukážu anglickou flétnovou školu Illustrated Fluteplaying.
Zazní mini recitál mého studenta z PK O. Macourka.
Proběhne výuka přihlášených studentů.

Po polední přestávce (cca 13.15 – 14.15) bude pokračovat výuka.

Paní fyzioterapeutka bude na dopolední výuce. Bude vám k dispozici a ráda odpoví na vaše případné dotazy. Ukáže také některá uvolňovací a dechová cvičení.

Komu je masterclass určen?

Cílil jsem hlavně na pedagogy ZUŠ a jejich studenty. Ale rád se budu věnovat každému zájemci, který přijde s příčnou flétnou. Na jednotlivých aktivních účastnících chci ukázat, co by mohli zlepšit. Předpokládám, že v průběhu masterclassu se dotkneme všech důležitých témat (dýchání, nátisk, postoj a držení nástroje…).

Co si mají aktivní účastníci připravit?

Cokoliv. Stupnici, etudu, přednesovou skladbu… Cílem je pomoci aktivním účastníkům (a koneckonců všem přítomným) změnit konkrétní věci, které vám pomohou hrát lépe.

Co očekávám já od masterclassu?

Váš aktivní přístup. Že si tedy vezmete flétnu s sebou a na místě si vyzkoušíte, zda moje rady „fungují“. Že si připravíte dotazy a nespokojíte se s povrchní odpovědí. Že s sebou vezmete svoje studenty (ať už se zúčastní aktivně či pasivně), aby viděli a slyšeli. To pro ně může být ten správný impulz k další práci.

Všichni účastníci dostanou certifikát o účasti. A věřím, že si i odvezou spoustu zážitků a nových podnětů.

Na setkání se těší,

ML