Úvodní stránka Fóra Diskuzní fórum Téma soutěžení dětí

  • Autor
    Příspěvky
  • Lada Štěpánková Polcarová
    Uživatel
    Počet příspěvků: 2

    Pěkný den všem flétnistům ,ráda bych otevřela lehce kontroverzní téma soutěžení dětí, zajímaly by mě názory kolegů pedagogů. Přemýšlím o tom, zda je dobré brát na soutěž pouze děti výjimečně připravené s vidinou výhry- což já neumím, nebo prostě jet s dětmi, které se těší, neberou prohru jako konec světa a prostě si zahrají s tím, že i když se něco nepovede, jede se dál, důležitá je láska k hraní a parta kamarádů. A samozřejmě i nasbíraní zkušeností a motivace. Také je otázka práce se soustředěním a trémou.Někdy se i stane, že porota není viditelně objektivní, jak to dětem slušně tlumočit……Díky za vaše názory. Lada Polcarová

  • Marcela
    Počet příspěvků: 0

    Dobrý den, srdce mi říká, že máte v mnohém pravdu. Na druhou stranu se stávají soutěže prestižní záležitostí, jak pro žáky tak pro učitele. Ale na úrovni ZUŚ by to nemělo být tak vyhrocené. Přece jenom tam jde u převážné většiny dětí o zájmovou činnost a těch, kteří se budou hudbě věnovat profesionálně je velmi málo. To je rozdíl mezi ZUŠ a konzervatoří.

  • Kamila
    Počet příspěvků: 0

    Dobrý den, díky za otevření zajímavého tématu. Soutěže byly, jsou a budou (ačkoli do umění se podle mého názoru úplně nehodí, protože tato disciplína není zcela objektivně změřitelná). Soutěže už samy ze své podstaty tedy rivalitu a poměřování přímo vyžadují a teď jde jen o to, do jaké míry. Zda jde o přátelské poměřování sil a sbírání zkušeností anebo o tvrdý souboj (zejména pedagogů), který (bohužel) i na úrovni ZUŠek často zažíváme. Domnívám se, že hodnotit pedagogické úspěchy množstvím diplomů ze soutěží je právě zárodkem této tvrdé rivality, která by se na úrovni základního hudebního školství neměla vyskytovat. Ukazatelem úspěchu pedagoga by měli být spokojení a nadšení žáčci (a jejich rodiče). Na druhou stranu – děti jsou přirozeně soutěživé a samotná účast na soutěži je (většinou) baví a také bývá důvodem zlepšené domácí přípravy. 🙂 Vystoupení na soutěži je pro ně jakýsi „vyšší level“ koncertu a žáčci nasbírají cenné pódiové zkušenosti. Toto se jim snažím vštípit a stejně tak i to, že „nevyhrát“ neznamená prohrát, že hudba je nezměřitelná a že nejdůležitější je podat kvalitní výkon bez ohledu na výsledek. Učím přes 20 let a mojí nevětší odměnou nejsou diplomy mých žáků ze soutěží (nemnoho jich máme), ale to, že se mi i po letech moji bývalí žáci ozývají a vzpomínají na léta strávená s příčnou flétnou. 🙂

    • Lada Štěpánková Polcarová
      Uživatel
      Počet příspěvků: 2

      Pěkný den, díky moc za oba vaše příspěvky do diskuse a vaše zkušenosti, naprosto souhlasím, vždy se s dětmi těšíme i z toho, že něco tvoříme, hlavně hra v nějakém komorním seskupení je moc baví. Pak se těšíme, že spolu někam pojedeme, že někde přespíme, bude legrace a jsme parta, kde starší jsou vzorem a kamarády mladším, no a když se nevyhraje, jak vždy říkám, hudebka nám přece nespadne. A těšíme se na další akci nebo na letní flétnový tábor. Tak jsem ráda, že to vidíme podobně.

Pro reakci na tento článek se musíte přihlásit.