Úvodní stránka Fóra Diskuzní fórum Výuka na dálku Odpověď na: Výuka na dálku

Kamila Cretan
Člen
Počet příspěvků: 2

Hezký den přeji! Tak tu máme zase výuku online. Nelíbí se nám, ale nedá se nic dělat… Snažím se své žáky motivovat k tomu, že online výuka je „vlastně fajn“, že ušetří docházení do ZUŠ 🙂 a že i přes počítač si můžeme oblíbené skladbičky zahrát a nové se naučit. Mně se osvědčil Skype a „živá“ výuka přes něj. Na jaře jsem měla pár žáků i na systému nahrávek, ale připadá mi to časově náročnější (pro všechny) a hlavně: nedá se reagovat ihned a opravovat chyby. (Výhodou je nesporně vyšší kvalita zvuku než při „živých“ přenosech). Nahrávkový systém vnímám jako stresující pro žáka („teď natáčím, musí se to povést“) a náročnější pro učitele (poslech nahrávky a následné písemné hodnocení není jednoduché, navíc u menších dětí ho považuji na neefektivní – písemné hodnocení typu: „ve třetí skladbě v 18.taktu 3.nota je fis a ne f“ prostě nefunguje). Systém nahrávek lze asi uplatnit u starších studentů, já preferuji online výuku, která se co nejvíce blíží „živé“ hodině. Vidíme se, pozdravíme se, povíme si, co je nového (často se rovnou dozvím „tohle mi vůbec nešlo“) 🙂 a pracujeme (skoro) jako v ZUŠ. Většina žáků (rodin) disponuje kvalitním internetovým připojením takže výpadky výuky jsou spíše výjimečné. Program Skype je pro mě osobně opravdu (v rámci mizerné situace) nejlepší možností! Pro každého žáka mám v PC vlastní složku, kam ukládám naskenovaný repertoár, který právě hraje. Co se týče doprovodů, využívám skladby s doprovodem na CD (využívala jsem i při běžné výuce). Žákovi naskenuju (nafotím) noty, skladbu si při výuce rozebereme, doprovod mu pošlu mailem spolu s notami a postupně zvládneme skladbu nacvičit i se zaslaným doprovodem. (Týká se to starších žáků, ti nejmenší to „na dálku“ s doprovodem většinou nezvládnou). U malých dětí se zaměřuji na jednoduché písničky a snažím se kontrolovat kvalitu tvoření tónu (je to obtížné, ale pořád je pro mě „živý“ přenos lepší než nahrávka). Výuka nám běží podle rozvrhu jako v ZUŠ, pravidelnost výuky (která mi v nahrávkovém systému na jaře prostě nefungovala) vidím jako jednu z důležitých (ba nejdůležitějších) parametrů online výuky.
Není to snadná situace pro nikoho z nás, ale je třeba, abychom ji žákům předestřeli v tom lepším světle a společně se pokusili co nejefektivněji ve výuce pokračovat!